Any nou… Pilates!

I és que hi ha tantes persones que han començat a fer Pilates i m’han dit “m’ha canviat la vida”, que, en aquest cas, em sembla molt adient substituir el vida nova per aquesta disciplina. Cada vegada hi ha menys gent que ho pregunta, però, fa uns anys, era com una espècie d’obsessió… “I què és això del Pilates? la gent ho escoltava a la tele, ho feien les famoses de Hollywood, se’n parlava, es deia que feia meravelles… però ningú en tenia gaire idea del que realment era.

Llavors van començar a vendre vídeos amb les revistes, a fer-ne classes a tot arreu i l’esvalotament es va calmar amb les opinions que van sorgir: és com estiraments, buf! és molt avorrit, a mi em va de conya, jo em relaxo moltíssim… etc… I, fet i fet, sense saber-ne gaire més que uns anys enrere, el tema va deixar de ser interessant en quan el vam poder classificar com:  activitat per a dones en malles sobre una màrfega.

Joseph Hubertus Pilates va néixer a alemanya el 1886 i de petit va patir diverses malalties. Us poso aquest vídeo que és prou interessant, sobretot, perquè les imatges són reals i la història entretinguda.

Com a disciplina física, és innovació pura. Pel que he pogut descobrir aquest any passat sobre aquest terme, puc afirmar rotundament que Pilates és innovació en l’entrenament al 100%:

– Relaciona conceptes associats a disciplines diferents i els uneix perquè es posin en pràctica  a la vegada

– La seva màxima finalitat és que els exercicis es posin en pràctica cada dia, a cada moment, no només durant la classe, Pilates no és teoria, és pràctica diària

– Suposa una ruptura per al 99% de persones que ho proven en la manera de concebre l’exercici, l’esforç i, sobretot, la respiració

– Va directe al CORE del teu cos i canvia com s’ha comportat fins ara i com s’ha relacionat amb la resta d’òrgans i extremitats

– Necessita que totes les parts del cos s’impliquin per fer possible aquest canvi. És un canvi de mentalitat

I llavors… què és Pilates?

És una manera d’organitzar les contraccions musculars i la respiració del cos cada vegada que es mou per tal pilatesd’optimitzar el seu ús. No fer massa esforç, ni fer-ne amb músculs que no toca, ni bloquejar la respiració… perquè així el desgast de les articulacions sigui menor i la nostra qualitat de vida millor durant més temps. A partir d’aquesta base Pilates, que es basa en la combinació de molts dels exercicis que ell mateix havia practicat en boxa, dansa, gimnàstica, tai-txi, etc, estableix que el centre del cos, el CORE (musculatura abdominal, genital i dorsal (a grans trets!)), és el primer que s’ha d’activar a l’hora de fer qualsevol moviment, és el que aguanta el cos i el que conté la base de l’energia.

A partir d’aquí va crear una sèrie d’exercicis que ajuden a prendre consciència de tot això i que són el punt d’inflexió en el qual la gent s’hi enganxa o diu que és avorrit. Tot depèn de la predisposició a descobrir noves sensacions del propi cos… A terra, amb màquines, tot ve a ser el mateix amb diferents nivells de dificultat.

Podeu buscar exemples per la xarxa, però aquí us deixo un vídeo divertit de l’època on es repassen els moviments més coneguts.

Com volem començar l’any? Quins propòsits tenim? Doncs podria ser una bona manera plantejant-nos si fem el suficient pel nostre cos. Si el tenim suficientment en compte cada dia. Com deia el capità enciam “els petits canvis són poderosos” i en l’entrenament i la millora de la nostra qualitat de vida, aquesta frase és encara més certa.

1 January, 2013

LEAVE A COMMENT